söndag 2 november 2014

Att Fotografera Hundar: Färger

Hur fotograferar man bäst en svartvit hund? Vilken bakgrundsfärg framhäver min hund bäst?
Det är lite klurigt egentligen då jag har allra stört erfarenhet att fotografera en brun (sobel) hund, men jag ska ändå försöka förklara lite hur jag tänker.

Arrangerad bakgrund eller naturlig bakgrund? Studio eller utomhusmiljö? Denna frågan faller också lite inpå nästa tema, porträtt, men jag kör den redan nu. Jag har aldrig fotograferat i en riktig studio utan bara kört budgetvariant hemma med ett uppsatt lakan och bordslampa/solen som belysning. Men visst kan man få fina resultat av det. Man kan då även experimentera med olika ljus och rekvisita. Oftast gör det sig bäst om man använder en enfärgad (icke-skrynklig) filt eller lakan utomhus, då solen ofta ger bra ljus.

Klicka på bilden för att göra den större.














Men personligen gillar jag nog mest bilder med utomhusbakgrund. 

Klicka på bilden för att göra den större.













Vilken färg framhäver min hund mest? Det är ju givetvis en smakfråga, men en färg som passar i 99% av fallen är vanlig grön bakgrund från gräs eller buskar. Kan inte tänka mig en färg det inte passar med, om man inte har en grön hund då vill säga.

Grön bakgrund passar till alla hundar.


















Sedan går det inte alltid att bestämma bakgrundsfärg, men visst kan det bli bra utav färgade eller flerfärgade bakgrunder också. När man fotograferar på exempelvis tävlingar och utställningar kan det vara svårt att hitta en enfärgad bakgrund, men de färgglada människorna och tälten bidrar till stämningen, tycker jag.


















Dock blir det inte alltid så bra om hunden har samma färg som bakgrunden. Visst kan det se läckert ut med bilder på en svart hund mot svart bakgrund eller en vit hund i snön, men det blir lätt att hunden försvinner in i bilden, som här nedan.



















Nog om bakgrunder nu.. Svartvita hundar. Hur får man bra bilder på dem egentligen? Tror att många som försökt har stött på det här fenomenet:

Klicka på bilden för att göra den större.



















Bilden är normalexponerad, men ändå blir hundens vita päls överexponerad och utfrätt.
Undvik att fotografera hunden i direkt solljus! När man fotograferar i direkt solljus blir de mörka partierna ofta underexponerade (lägg märke till partiet mellan papillonens öron och tanteckning, särskilt på vänstra sidan) och de ljusa/vita partierna blir överexponerade och smälter in i varandra (som på denna bilden där bläsen, svansen och en stor del av benet/kroppen är helt utfrätta).
En bild som är tagen i skugga ger mjukare ljus och färger.




















En annan klurighet är att fotografera enfärgade svarta eller vita hundar. Det kan ofta se ut såhär:

Bilderna är tagna med minuters mellanrum med automatiska inställningar.











Ofta när det blir fel i exponeringen går det ganska enkelt att justera det i ett redigeringsprogram. Men det är inte alltid man har tillgång till ett sådant. Om man inte har det är det lättast att använda de manuella inställningarna. Den vita hunden behöver mer ljus, alltså en större bländaröppning, längre slutartid och ett högre ISO-tal. Det är lätt hänt att bilden istället blir för ljus och blir överexponerad, men man får testa sig fram tills man själv blir nöjd. Den svarta hunden behöver istället kortare slutartid och ett lägre ISO-tal. 

En vit och en svart hund, rätt exponerade.











Det var allt för denna gången, har ni något förslag på vad jag ska ta upp är det bara att kommentera!
Nästa veckas tema är porträttbilder.

Tidigare delar:

6 kommentarer:

  1. Åter igen tack för jättebra tips!

    SvaraRadera
  2. Det är jättekul att läsa dina tips! Jag älskar att fota men är riktigt amatörig och fotar tyvärr mest på auto! Men börjar våga mig in på det manuella mer och mer :) jättekul liten fotoserie du gör (y)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack, vad glad jag blir. Fotar också en del på auto när jag inte orkar hålla på med inställningar, hehe. Du tar jättefina bilder på Jamie :)

      Radera
  3. Åh vilka bra tips. Jag har en svart/vit hund som jag alltid får tokiga bilder på. Det känns som att det aldrig blir bra men nu ska jag testa :)

    SvaraRadera
  4. Bra tips, ska jag försöka tänka på! Även jag är en riktig amatör som för det mesta inser saker i efterhand...

    Du får gärna skriva om svarta hundar (speciellt i starkt solljus, antingen blänker det eller så är det stora skuggfält) :) Eller som min, svart/mörkbrun, vilket känns smått hopplöst ibland... Färgnivåerna (grönt/lila) blir ofta ojämna också. Min är dessutom helt svart i ansiktet men ljus på kroppen, vilket gör att ansiktet ofta blir skuggigt och mörkt.

    Och så får du gärna be Brownie skriva lite poseringstips till andra hundar, mina ser nämligen bara uttråkade ut ;)

    SvaraRadera